Tweets by @Tweetsbysuku myblog

Facebook Fan Page

Thursday, August 29, 2019

අපේකම් අපෙන් ඉවත් කරන්නට කල කී දෑ....

* වීර කැප්පෙටිපොල නිලමේතුමා හිසදුන් ස්ථානයේ බෝගම්බර හිර ගෙදර... එදා තිබුනු වැව වහලම දමා ඇත. අද ඇත්තෙ වෙන වැවකි.

* මුල්ලේරියාවෙදි ආසියාවෙ පෘතුගිසින් ලද දරුණුතම පරාජය.... (1562) එයට බියවුනු පෘතුගිසින් හා ඉංග්‍රිසින්..... පිස්සන් කොටුවක් නියම වචනයෙන් කියනව නම්, මානසික රෝහලක් ඇති කලා... ඒතුලින් අංගොඩ මුල්ලේරියාව කියද්දි වීරත්වය, ආඩම්බරය නැති කරලා ලැජ්ජ හිතෙන අසරණකමක් දැනෙන මානසිකත්වයක් ඇති කලා....

* කොළකැඳ ඉතා ගුණදායක ආහාරයකි...
නමුත් අද කෙනෙක් කම්මැලිකමින් සිටියොත් අහන්නෙ කැඳ බීලද කියලයි....
(මා අංගම්පොර මාස්ටර් කෙනෙකුගෙ ගෙදර සිටිනා කාලයේදි එහේ ලොකු අක්කා ආයුර්වේද දොස්තර නෝනෙක් නිසා අපිට කෑම බීම ගුණදායක දේවල් පමණක් ලැබුනා, එහිදි මස් මාළු අඩුවෙන් අපිට ලැබුනු අතර, නිතරම කැඳ බොන්න ලැබුන මතකයි... ඒ මාස 1 හමාර තුල හැම අතින්ම දියුණු වූ බවක් දැනුනා, විශේෂයෙන් මානසික සැහැල්ලුවත්, මානසික ඒකාග්‍රතාවත් වැඩි උනා)

මේව කරලා වර්ගවාදය, ජාතිවාදය අපි තුල ඇති කරල සුද්දන්, වෙනත් අය කටයුතු කලේ අපිව හැමදාම එයාලගේ පයින් පාගගෙන එයාලට අපිව සූරා කාලා වැජඹෙන්නයි... ඒක යුද්ධ නොකර බුද්ධියෙන් වෙනස් කරගන්නවද නැද්ද කියල තීරණය කරන්න ඕන අපිම තමයි....
{යම් උදාහරණ ගතෑකි, ඉන්දියාව, චීනය, වියට්නාමය, කියුබාව වගේ රටවල් වලින්(අපිට අදාල නෑ ඒවා ඒව කරන්නෙ එයාල එයාලගෙ විදියට නිසා, අර රටවල් කිව්වෙ සමාජවාදය ගැන එහෙම නෙමෙයි) }

#යථාර්ථවාදීජනතාවාදියා #srilanka 

Monday, August 26, 2019

Galkande Dhammananda හාමුදුරුවන්ගෙ ධර්ම දේශනයක් ඊයෙ බත්තරමුල්ල පූර්වාරාමය පන්සලේදී ඇහුවා..

උන්වහන්සේගෙ කතාවෙ තිබුනේ, “ තුවාල වීම සහ තුවාල වීම් වලින් සුවපත් වීමත්, අනිත් අයව - රටත් සුවපත් කිරීමත් ගැන“
ඒකෙ පදනම වැටිලා තිබුනේ “මෛත්‍රිය“ ගැන..

අපි හැමෝම වගේ කොයිම විදියකින් හරි තුවාල වෙච්ච අය. කායිකව වෙන තුවාල වලට වඩා මානසිකව වෙන තුවාල බොහෝම වේදනාකාරීයි වගේම පීඩාදෙන සුළුයි.

● පහුගිය වසර 30ක යුද්ධෙත් ඊට කලින් අවස්ථා ගණනාවකදීත් යුදමය අත්දැකීම් තියෙන රටක් ජාතියක් විදියට අපි තුවාල බොහෝමයක් තියෙන අය. තුවාල වලින් සුවපත් වීම තමයි කල යුත්තේ. ඒක මෛත්‍රිය තුලින්ම කල යුත්තක්. තුවාල සුවපත් නොවුනොත්, ඒක ඊලග පරම්පරාවටත් ගිහිල්ලා ආයෙත් ඒව මතු වෙනවා.
- ඒකෙ ප්‍රතිඵලය තමයි රට පස්සට යන එක.... 🇱🇰

● බුද්ධ දේශනාවේ කියවෙන්නෙ “ සබ්බේ සත්ථා “ කියල. ඒකියන්නෙ ජිවත් වන සෑම සත්වයෙක්ටම අදාලවයි අපි මෛත්‍රී කරන්න ඕන. මෛත්‍රිය කල යුත්තේ, “ මාතායථා නියං පුත්තා ආයුසා ඒක පුත්තමනු රක්ඛේ “ කියල කරණීයමෙත්ත සූත්‍රෙය් කියවෙන විදියට, මවක් තම එකම දරුවා රකින්නේ යම් ආකාරයෙන්ද ඒ ආකාරයට මෛත්‍රිය වැඩිය යුතුයි කියල.

● වතාවක් උන්වහන්සේ කිලිනොච්චියට වැඩි ගමනකදී, බෞද්ධයන් නැති පලාතක බුදු පිළිමයක් වඩම්මලා තියෙනව දැකල තියෙනවා. බෞද්ධයන් නැති තැනක එසේ කිරීම බලය ප්‍රකාශ කිරීමක් බවත් එනිසාම ඉවත් කල යුතු බවත් උන්වහන්සේ කල්පනා කරල තියෙනවා. නමුත් ඒ ප්‍රදේශයේම තරුණියක් වෙච්ච Rathikutty ( රාධිකා) කියල තියෙනවා අපි මෙතන හින්දු දෙවියන්ගේ පිලිමත්, ක්‍රිස්තුත් වහන්සේගේ පිලිමත් තියමු කියල. එතකොට ආගම් වල ශාස්තූවරුන් සිටිනවා එකට, අපිටත් සහජීවනයෙන් ජිවත් වෙන්න පුලුවන් කියල මිනිස්සු හිතයි කියල ඇය කියල තියෙනවා..

- ටිකක් අමතකවේගෙන ආව මෛත්‍රී භාවනාව ආයෙ මතක් උනා ඒ කරුණු එක්ක. ඒවගේම ගිය අවුරුද්දෙ කඨින කාලයේ අපෙ කුසලානන්ද හාමුදුරුවන්ගෙන් මෛත්‍රී භාවනාව ප්‍රගුණ කිරීම ජිවිතේට සෑහෙන්න හොදක් කරන්නට හේතු උන බවත් මතක් උනා.... හ්ම්..

#tshaug2019 #maithreeya 

Tuesday, June 4, 2019

“පව“ - “පින“ කියල 2ක් තියෙනව.

( ඉන්ද්‍රීය පරෝපරියත්තය ඥානය - බුදුන්වහන්සේට🙏 විතරක් තිබුනු දෙයක් කියල බණ පොතේ තියෙනව. පෙර පින - පව ගැන දැනගැනීම)

⭕ සම්බුද්ධ ශාසනයේ අගසව් ඍධිමතුන් අතර අග්‍ර වූ, මුගලන් මහරහතන් වහන්සේ සොරුන්ගෙන් පහර කෑමට ලක්වීම. පසුව පරිනිර්වාණය. 
- මේක දම්සභා මණ්ඩපයේ ලොකු කැළඹීමක් සහිතව බුදුන්වහන්සේට කියනවා රජුට කියන්න, හොරුන් අල්ලා දඩුවම් කරන්න කියල. මේ වෙච්ච දේ බුද්ධ ශාසනයට මහ හානියක්, කලේ මහා අසාධාරණයක්, මහා පවක්. හොරුන් අතින් පහර කාලා පිරිනිවන් පෑවා, ඍධිමතුන් අතර අග්‍ර වෙච්ච හාමුදුරුවෝ කියල.
බුදුන්වහන්සේ වදාරනවා, ආත්මගත සිද්ධියකදී මව පියාට අඩන්තේට්ටම් කල අකුසලයෙන් මෙහෙම උනා. වෙච්ච දේ වෙන්න තිබුනු කර්ම ඵල විපාකයක් බව.

⭕ කොසොල් රජතුමාගෙ සංතති සෙනෙවියෙක් විශාල යුද්ධයක් දිනනවා. 
* සතුටට රජතුමා දවස් 7කට රජකම දෙනව. අන්තංපුරයේ හිටිය නැටුමට දක්ෂ බිසවකුත් දුන්නා.
රජකම අරගෙන බොනවා. උදේ ඉදලා බීලා නටනවා, නටවනවා. නැටුමට දක්ෂ බිසවත්, අනිත් අයත් නටවනවා.
6 වෙනි දවසෙදි, ඇතා පිට යනවා, බුදුන්වහන්සේ වඩිනකොට සංතති ඇමති ඇතා පිට ආඩම්බරයෙන් යනවා. අඩුතරමින් බුදුන්වහන්සේට ගරු කරන්නෙවත් නෑ.
- බුදුහිමියන් ආනන්ද හාමුදුරුවන්ට කියනවා, “ ආනන්ද සංතති ඇමති හෙට රහත් වෙනවා“.
- රජ උෂ්ණයෙන් ඇවිල්ලා මාලිගාවට, නටන්න දක්ෂ බිසවට නටන්න කිව්වා. දවස් ගානක් නටල මහන්සියෙන් හිටිය බිසව, නටල නටල ඇදගෙන වැටිලා මැරිලා වැටුනා.

සතියක් කරපු පිස්සු වැඩ මතක් වෙලා හිතද්දි බුදු හාමුදුරුවන්ව මතක් උනා. ඇවිල්ලා, බණ අහල රහත් උනා. ඒක අපිට පිටින් පේන්නෙ නෑ.

● ඒවගේ තමයි මහින්ද මහත්තයත් පිනට - කැපවීමට ජනාධිපති උනා. මෛත්‍රීපාල මහත්තයත් ජනාධිපති උනා. 
ඒක උනාට පස්සෙ තණ්හාවෙන්, මෝඩකමෙන් වැරදි කරගත්තාම පිනත් ඉවරයි, ආශිර්වාදත් ඉවරයි. 
ඊටපස්සෙ එක එක දේවල් කලත්, යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර - බලි තොවිල්, එක විකාර දැම්මට, හදවගත්තට කරාට හරියන්නෙ නෑ. 😳

පින - පව හරියට තේරුම් ගන්නව නම්, පංච සීලයවත් හරියට රකිනවා.. 
අද බලය - සැප - ධනය වෙනුවෙන් කරන ඇත්තටම පිස්සු වැඩ නිසා, සංසාරේ අප්‍රමාණ දුක් විදිනවා..

හැබැයි වැඩේ තියෙන්නෙ, ලංකාවෙ බහුතර මිනිස්සුන්ට එහෙම අයව පේන්නෙ වෙන විදියකට. කවුරුහරි ධර්මානුකූලව ඉන්න බලනව නම්, එහෙම අයව මානසික රෝගීන් වගේ පේනවා. ඉතින් තවත් පව් හදාගෙන එයාල තව කරදරේ වැටෙනවා - ආයෙත් වැරදි අයවම පත් කරන්න බලනවා... 🤣

#junetsh2019

Saturday, May 25, 2019

පාර්ලිමේන්තුවට බෝම්බ ගැසීම,

                                      
රටේ සෑහෙන මතයක් තියෙනවා, සමාජ මාධ්‍ය වල විතරක් නෙමෙයි, මහ පාරෙදිත්, පාර්ලිමේන්තුවට බෝම්බ ගහන්න ඕන. 225 එතනදි මැරෙන්න ඕන කියල.

- ඒක දේශපාලකයෝ ඇති කරගත්ත තත්වයක්. ඒ තරමට එපා කෙරෙව්වා.

හැබැයි එදා සහ අද බැලුවොත් සාපේක්ෂව කරන වැරදි, සිදුවෙන වැරදි අඩුවෙන් වෙන බව දන්නවා.
- අද තියෙන වෙනස වෙනදට වඩා මාධ්‍ය වලින්, විවිධ ක්‍රම වලින් ගැටළුවක් ආවොත් එලියට එන එකයි. ඒක රටක් විදියට හොද තත්වයක්. ඒවගේම දේශපාලනික අරමුණු වලින් යන හිරු සහ දෙරණ වගේ මාධ්‍ය ආයතන බොහෝම සූක්ෂමව ඒ කටයුත්ත කරනවා. එයාල ඒක එයාලගෙ ටෙලි නාට්‍ය වලින් පවා කරගෙන යනව..

- කොහොම උනත් කාරණා 2යි ඔය මතය ගැන මට හිතෙන්නෙ..

● 225 මැරුනොත් රටට හරියාවිද ?
- ඊටපස්සෙ දැන් තියෙන නීති හැටියට බලයට එන, පලාත් සභා, ප්‍රාෙද්ශීය සභා අය, ඒ 225ට වඩා හොදද ?

● 225ට අමතරව, පාර්ලිමේන්තුවේ අවම 3000-3500ක පිරිසක් ඉන්නවා. ත්‍රිවිධ හමුදා - පොලිසිය ඇතුළුව..
‍‍බෝම්බ ගහල ඒ අනිත් අයවත් මරන්නයි කතාව නේද ???

අන්තවාදි ත්‍රස්තවාදී මුස්ලිම් අයගෙ උවමනාව උනේ, බෝම්බ පිපිරීම තුල රට අස්ථාවර කරලා, ඒ තුල ජාතිවාදයක් ඇති කරලා එයාලට වාසිදායක තත්වයක් රටේ ඇති කරගන්න. ඒකට හේතුව, ISIS යෙමනන්, ඉරාකය, සිරියාව වගේ රට වලින් සම්පූර්ණම වගේ අයින් වෙලා තියෙනවා. ඒ රට වල ISIS ට විරුද්ධව ඉදිරියෙන්ම සටන් කරන්නෙත් මුස්ලිම් සෙබළු තමා.

- ප්‍රභාකරන්ටත් 1983 වෙනකම්, හමුදාවේ 13ක් මරනකම් බැරි උනා තමන්ට තත්වයක් තියෙනව කියල පෙන්වන්න. දේශපාලන උවමනාවන් මත ගොඩනැගුනු කළු ජූලිය තුල, කොටි ත්‍රස්තවාදින් ලෝකෙම වැදගත් අය උනා. දෙමල මිනිස්සු 3000ක් විතර ඝාතනය උනා. ඒක ලෝකෙ හැමතැනම ගියා. හැබැයි 10,000කට වඩා වැඩි දෙමල මිනිස්සු පිරිසක් සිංහල මිනිස්සුම රැකගත්ත බව ප්‍රසිද්ධ උනේ නෑ. ( සංගක්කාරගේ කොවුඩ්රි දේශනය).

- ලංකාවේ, ISIS ට ඕන දේ උනේ නෑ. ඇතිවෙච්ච කලබලයත් දේශපාලන දෙයක්, රටේ අවුල් ඇති උනාම වාසි කාටද කියල හිතුව නම් ඒක පිටිපස්සෙ ඉන්න අයව තේරුම් ගතෑකි.

දන්න ඒව අනුව ආයෙ ඔය වගේ දේවල් වෙන්නෙ නෑ. ආරක්ෂක අංශ ඒවට අදාල දේවල් කරල තියෙනව.

#යථාර්ථවාදිජනතාවාදියා #maytsh2019

Friday, May 3, 2019

වැරදි මෝඩ මත

පහුගිය දවසක, බණ පොත් එහෙම කියවන ආන්ටි කෙනෙක් කියනවා, ආන්ටි යන සුප්‍රසිද්ධ අසපුවක ලොකු හාමුදුරුවෝ කිව්වලු, ඉපදුනු හැටියෙ ගෑණු දරුවෙක්ව උනත් අල්ලන එක හාමුදුරුවරුන්ට හොද නෑ කියල. ඒක බුදු හාමුදුරුවො කියපු විදියටයි කිව්වෙ.

මම ඇහුවා ඇයි ගෑණු දරුවො මනුස්ස නෙමෙයිද කියල ?
●  “ සබ්බේ සත්ථා “ කියල බුදු හාමුදුරුවෝ දේශනා කලේ - සියලු සත්වයෝ එතනදි මිනිස්සු විතරක් නෙමෙයි තිරිසන් සතුනුත් අදාලයිනෙ කියල.

ඒපාර කිව්වා, ආනන්ද හාමුදුරුවන්ට බුදු හාමුදුරුවො එහෙම කිව්වලු.
● මම කිව්වා මම දන්න විදියට නම්, බුදු හාමුදුරුවො එහෙම කියල නෑ. කාන්තාවන් තමන්ගෙ සහෝදරියන් විදියට හිතන්න කියලයි උපදෙස් දුන්නෙ කියල..

⭕ කොහොම හරි ඕකෙන් එලියට ආවෙ, සමාජය තුල තියෙන, හදාගත්ත මෝඩ අදහස්. ඒව සෑහෙන්න සමාජයේ තියෙනව. සර්වඥ ධාතු මන්දිර වලට කාන්තාවන්ට යන්න බැහැ. අසනීප වෙන දවස් වලට දේවාල වලටත් යන්න බැහැ.

● දෙවිවරු නැති, භූතයෝ - ප්‍රේතයෝ වගේ පහත් අමනුෂ්‍ය කොටස් අරක්ගත්ත දේවාල වලට ගියොත් නම් යම් බලපෑමක් ඒ වගේ ආත්ම භව වලට දැනෙන්න පුලුවන්.
හැබැයි අධ්‍යාත්මිකත්වය සහිත මනුස්සකම මූලික කරගත්ත බුදු දහම විශ්වාස කරන අයට නම් ඔය වගේ වැරදි මත වල ඉන්න බැහැ.
බුදු හාමුදුරුවෝ දේශනා කරල තියෙන්නෙ, “ හිස ගිනිගත්ත කෙනෙක් ඒ ගින්න නිවා ගන්නවා වගේ, නිවන වෙනුවෙන් කැප වෙන්න කියල“.
- ඉතින් ඔය එක එක මනස්ගාත එක්ක අප්‍රමාදී වෙන්න බැහැනේ ???

⭕ ශ්‍රී මහා බෝධිය වඩම්මගෙන එන්නෙ, සංඝමිත්තා තෙරණිය. වම් දන්ත ධාතුව මාස ගානක්, ජිවිත තර්ජන එක්ක තමන්ගෙ කොණ්ඩේ තියාගෙන ආරක්ෂා කරගෙන වඩම්මගෙන එන්නෙ හේමමාලා කුමරිය..
 කිලි නැති පිරිමි නෙමෙයි ඒව කලේ....
( ඒ ටික කිව්ව නම් එක්කෝ ඒ ආන්ටිට කල්පනා කරල තේරුම් ගන්න ලැබේවි, නැත්නම් ආයෙ කවදාවත් මා එක්ක ධර්ම කතා නොකරාවි කියල හිතුනු නිසා ඒ ටික කිව්වෙ නෑ)

#maytsh2019

Monday, April 8, 2019

“ කර්මය අභිබවා යන මහේශාක්‍ය බව “ - පූජ්‍ය කකුල්පනේ සුද්ස්සී ස්වාමීන්වහන්සේ

අල්පේශාක්‍ය පුද්ගලයාට ඉතා කුඩා අකුසල කර්මයක් කරගෙන මහා විපාක ඇති කරලා මහා දුක් ඇති කරගන්නවා. මහේශාක්‍ය පුද්ගලයාට, එබදු අකුසලයක් සිද්ධ කරගනෙ තිබුනත්, දිට්ඨධම්මවේදනීය වශයෙන් ඉතා කුඩා විපාකයක් ඇති කරලා අහෝසි වෙලා යනවා.

“ ලෝණ ඵල සූත්‍රය “

සසරේ කල පුණ්‍ය විපාක වශයෙන් කෙනෙකුට මහේශාක්‍ය බව ඇතිවෙන්න පුලුවන්. නමුත් බාහිරින් ඇතිවන්නාවූ මහේශාක්‍ය බව පමණක් කර්ම වේගය අභිබවන්නට ප්‍රමාණවත් නෑ. “ රජකම් කලත්, කලකම් පල දේ“. මානසික මහේශාක්‍ය බව අවශ්‍යයි. යමෙක් මානසිකව මහේශාක්‍ය වනවා නම් කලකම් අභිබවා යන්නට පුලුවන්.

1. කාය භාවනාව
2. ශීල භාවනාව
3. චිත්ත භාවනාව
4. පඤ්ඤා භාවනාව

Saturday, April 6, 2019

ආදරේ සුව

ආදරේ සුව සොයා යද්දි ආදරී දිව යයි...
ආදරේ සිට නතර වෙද්දි ඈ හැරි යළි එයි....
සාගරේ රළ පෙරලි පෙරලී වෙරළ සුව විමසයි...
සාගරය වෙත බැලුම් හෙලමි ...
මිරිඟු පෙම සිහිවෙයි...//

ඔබෙන් ඉල්ලූ ආදරය මට ඔබ නොදුන් හින්දා...
ඇගෙන් ලංවූ සොඳුරු සෙනෙහස මවෙත මං ගත්තා...
ඉතින් ලදුනේ මගේ වරදක්..
නැතැයි මට හැඟුනා...//

ලගින් ඉද්දී අගය නැති වී...නොවටිනා පරිදි...
දුරින් ඉද්දි අගය දැනු‍‍නේ ඔබ හටයි දුක් දී...
ඉතින් පැරදී යන්න මට බෑ...
තව වරක් ලං වී....//

#ආදරේසුව #සංගීත්විජේසුරිය #adaresuwa #sangeethwijesuriya #musicsl

Friday, April 5, 2019

The Bachelor of Art - R.K. Narayan

උපාධිධරයා - ගුණදාස යාපා ( පරිවර්ථනය )

“ මිත්‍රත්වයද ප්‍රේමය මෙන් මායාවකි. අවස්ථානුකූලව, එකට කටයුතු කරන විට, බොරු මිත්‍රත්වයක් මවා පෑම, මිනිසුන්ගේ ස්වභාවයයි. පාසල, පන්ති කාමරය, සමාජ ශාලා ආදි ස්ථාන වලදී ඇතිවන මිතුරුදම්, ස්ථානය වෙනස් වූ විට වියැකී යයි.

“ මිනිස්සු බඳින්නෙ කාමාශාව නිසා. අනෙක් කාරණේ ගෙදර දොර වැඩ බලාගන්නත් කෙනෙක් ඕන නේ. ඊට වඩා ගැඹුරු දෙයක් විවාහයේ නෑ“.

“ ආදරය යනු සිතිවිලි මාත්‍රයක් පමණි. සිඟා කෑමටත්, වංචා කිරීමටත් මා පෙළඹ වූයේ ව්‍යාජ ආදරයයි. කෙස් පැසී, මුහුණ රැළි වැටී අම්මා අකාලයේ මහලු වීමටත්, තාත්තා ගතින් සිතින් දුබල වීමටත් හේතුව වූයේ එයයි.“

#RKNarayan

Tuesday, April 2, 2019

ලොවීනා - Mohan Raj Madawala



“ මේ සිංහල රටේ ඔය හිතක් පපුවක් නැති කුලවත් මිනිස්සුන්ට වැඩිය ඔය පරදේසක්කාර පරංගි හොඳයි..“

“ සතුටයි දුකයි කියන්නේ ගොං කරත්තෙක ගොනයි රෝදෙයි වගේ. සතුට පිටුපස්සෙන් දුක එනවා... නැත්නම් දුක පිටිපස්සෙන් සතුට එනව. කවදාවත් මේ 2න් 1ක් විතරක් ජීවිතය වෙන්නෙ නැහැ...“

Sunday, March 24, 2019

පෙම...

එක් පෙති මලක් විය නුඹ මගේ අත් දෙකට...
නෙලා නොගත්තේ මගෙ බෝසත් කමට...
හැරගිය දිනේ නාවත් මා ගම් දොරට...
ආවේ ඇයිද විරහී සිත අද්දරට ...

විශ්මිත ගමට අදහන්නට බෑ තවම..
මා හැර දමා නුඹ ගිය මඟ ගැන අරුම...
සතු කරගන්න මුල් පෙම නොපිදූ බැවින...
දුක්බර හිතට කීවෙමි නොහඬන ලෙසින ...

සිටිනා කොදෙව්වක නුඹ සැප විඳී නම් ...
ම වෙතින් ලැබුණු ආදරයත් ලැබේ නම් ...
මතකය නුඹට හිරිහැරයක් නොවේ නම් ...
තව කුමකටද දුක් ගී කල්පනාවන් ///

#RohanShanthaBulegoda #එක්පෙතිමලක් #ekpethimalak #slmusic

Tuesday, March 19, 2019

“ යාපනයේ මගේ අත්දැකීම් “ - පූජ්‍ය දෙල්ගල්ලේ පදුමසිරි හිමි.


( වසර 33කට පෙර) ( 1985 පළමු මුද්‍රණය )

කන්කසන්තුරේ තිස්ස විහාරස්ථානයේ විහාරාධිපති හිමියන්,

පසුගිය දිනවල මුලතිව් බුදු පිලිමයක් සහ පන්සලක සිද්ධියක් අපි ඇසුවෙමු.
ඒ හාමුදුරුවන් ඒ කාලයේ ඒවාට මුහුණදුන් අයුරු.
පන්සල ආරම්භ කල මුල් කාලයේ සිදුවීමක්,

* මුලදී අපිට කොල්ලො හූ කීවා. “මොට්ටයෝ“ කිව්වා. දෙමලෙන් මොට්ටයෝ කියන්නෙ තට්ටයන්ට.
පන්සල කිට්ටුව හමුදා කඳවුරක් තියෙනවා. හමුදා උදවිය ලෑස්ති උනා, මොට්ටයෝ කියන මේ තරුණයන් ගඩොල් වලින් මර්දනය කරන්න. මම කිව්වා එහෙම කරන්න එපා මම මේක නතර කරන්නම් කියල.

● මම කොහොමද කලේ ?
කුණුහරුප කියාගෙන, මොට්ටයෝ කියාගෙන කොල්ලො යනකොට මම මොකද කලේ ?
මම කටපුරාම හිනා උනා..
දවස් 2යි එහෙම කලේ. ඊටපස්සෙ කවදාවත් හූ කිවේවත්, අර විදියට බැන්නෙවත් නෑ...

- ඊලග සිද්ධිය
ඒ පැත්තක නගරාධිපති කෙනෙක් කල බලපෑම.
● මුලදී අපට නගරාධිපති කෙනෙක් නොයෙක් බලපෑම් කලා. පෝයට ලයිට් කපනවා. බොන්න වතුර ටික ගන්න දෙන්නෙ නෑ. තරුණයින් ලවා අර විදියට කලා. නොයෙක් ප්‍රශ්න අවි ආයුධ බලෙන්වත්, මිල මුදලින්වත්, වෙනත් ක්‍රමයකින්වත් හැප්පෙන්න බෑ ඔවුන් එක්ක.
අපේ බුදු හාමුදුරුවෝ උගන්වපු කරුණාවෙන් දයාවෙන් විතරයි හැප්පෙන්න පුලුවන්. මම කල්පනා කලා මේකට විසදුම.
අපිටත් පින් සිද්ධ වෙනවා. තෙලිප්පලේ, මහ ඉස්පිරිතාලයට වෙසක් පෝයදාක දානයක් සූදානම් කලා. හමුදාවත්, සිංහල පිරිසත් එක්ක.
● දානයක් දීලා මගේ ඇඟේ ලේ දන් දීලා ඒ පුද්ගලයාට ලියුමක් ලියල යැව්වා.
- අපේ ආගමේ හැටියට, නිරෝගීකම ලැබෙන්න හේතුවක් මේක. තමුසෙට කොච්චර සල්ලි තිබුනත්, මේ වගේ වැඩක් කලේ නෑ. තමුසෙගෙ නෑදෑයින්ට, අසල්වාසීන්ට මට මෙහෙම වැඩක් කලා. ඒකෙන් තමුසෙටත් නිරෝගීකම ලැබෙවායි ප්‍රාර්ථනා කලා - ඒකෙන් නගරාධිපතිගේ හිත වෙනස් උනා...

● අපට ශක්ති පමණින් කල උදව් තුලින් අසරණ අහිංසක ද්‍රවිඩ ජනතාව අප ගැන පැහැදීමක් ඇති කරගත්තා. විශේෂයෙන් පෝය දවස් වල බෞද්ධයින් එකතුව, මහ රෝහලේ රෝගීන්ට දන් දීම, අවශ්‍ය උපකරණ පරිත්‍යාගය සිදු කලා. ඒවගේ දේවලට යුද හමුදාවෙත් සහය ලැබුනා.
මට දවසක් කල්පනා උනා, 56ට ඉස්සර යාපනේ ඉස්සර අපේ හාමුදුවරු ඉගෙනගත් බව. ස්කවන්ධරෝදය කොලිජියේ දෙමල, ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගෙන තියෙනවා හාමුදුරුවරු බොහෝදෙනෙක්. බලෙන් නෙමෙයි කැමැත්තෙන්ම. දෙමල අය සිංහල ඉගෙන ගත්තා. විශ්ව විද්‍යාල වල මේ අධ්‍යාපන ක්‍රමය සුළුවෙන් හෝ පටන් ගත යුතුයි හිතුවා. පොඩි ළමයින් අතර දෙමල සහ සිංහල ගෑණු ළමයින් 2ක් අනුරාධපුරේ සර්වෝදය මධ්‍යස්ථානයට යවලා පුහුණු කරලා පෙර පාසලක් ආරම්භ කලා. දෙමල ළමයින් හා සිංහල ළමයින් දෙගොල්ලන්ටම, පෙර පාසල ආරම්භ කරපු වෙලාවේ සියලු ආගම් වලට අයත් දෙමල, සිංහල පූජකතුමන්ලා ඇතුළු බොහෝ අයත් හිටියා.

● කන්කසන්තුරේ සුළු නගරාධිපති ජයබාලසිංහම් මහත්තයා වැදගත් කතාවක් කලා,
කන්කසන්තුරේ බෞද්ධ විහාරයක් ඇති කිරීම බෞද්ධයන්ගේ පමණක් නොව, මෙහි වෙසෙන ද්‍රවිඩ ජනතාවගේද වාසනාවක් බවත් දෙල්ගල්ලේ පදුමසිරි හිමියන් ජාති ආගම් භේදයකින් තොරව කාටත් සේවය කරන බවත්, බෞද්ධයා කවුද ? සිංහලයා කවුද තේරුම් ගත්තේ මේ හිමියන්ගෙන් බවත් එතුමා ප්‍රකාශ කලා.
- එතුමා කොයිතරම පැහැදුනාද කිව්වොත්, පෙර පාසලට අවශ්‍ය රුපියල් දහස් ගණනක් දේවල් පමණක් නොව, විහාර මන්දිරයට අවශ්‍ය උළු - සිවිලිම් තහඩු ආදියත් පරිත්‍යාග කලා.

පන්සල ආරම්භ කරන්නට යනවිට ඊට විරුද්ධව කටයුතු කල නගරාධිපති කෙනෙක් ගැන මම කිව්වා ?
ඒ නගරාධිපති තමයි මේ අන්දමට පන්සලේ හොදම දායකයා බවට පත් උනේ !!!

● ද්‍රවිඩ මහතෙක් හාමුදුරුවන්ට ගරු කල ආකාරය.
පන්සල ලගින් යනවා ග්‍රාමසේවක මහත්තයෙක්. පන්සල ලගදි හැමදාම පන්සල බයිසිකලෙන් ලගින් බැහැලා, පාස් උනාම නැගල යනවා. මම දවසක් ඇහුවා ඇයි හැමදාම බැහැල යන්නෙ ?
“ අපි බෞද්ධයෝ නෙමෙයි. නමුත් අපි හාමුදුරුවරු ආශ්‍රය කරල තියෙනවා. කඩුගන්නාවේ රාජකාරි කරල තියෙනවා. අපි දන්නවා ගරු කරන්න“.
මම මේ පුද්ගලයා පන්සලට එක්කගෙන ගිහිල්ලා අපේ ගමෙන්, කිරි දොදොල් එහෙම ලැබිලා තිබුනා. ඒව දීලා කතාබස් කලා.
- අන්තිමට ඔහු නිතර නිතර පන්සලට එනවා විතරක් නෙමෙයි. ගෙදර ගහේ ඉස්සරෝම හැදෙන කොස් ගෙඩිය ඉදවලා පන්සලට ගේනවා. මමත් යම් යම් උපකාර කලා.
මෙයා බොනවා. මෙයාගේ නෝනා කිව්වා මෙයා බොනව හරියට. මේක නවත්තන්න පුලුවන් හාමුදුරුවන්ට. මම කිව්වා නවත්තන්න. නැවැත්තුවා.
- ඊටපස්සෙ වෙව්ලන එක පටන් ගත්තා. මාස කීපෙකින් ලෙඩ උනා. වෛද්‍යවරු බොන්න කිව්වා. කොහොම හරි බිව්වා වැඩි උනා. මැරෙන මොහොතට පත් උනා. මම ගියා බලන්න.
- මාත් එක්ක තිබුනු සම්බන්ධය ඒ විදියටම මගේ දරුවන් එක්ක පවත්වන්න කියල ඉල්ලීමක් කලා.
● මළ ගෙදර මම ගියා. අවමගුලකට පලවෙනි වතාවටයි, මංකොල්ලායි කියන ඒ ගමට භික්ෂුන්වහන්සේ කෙනෙක් විදියට වැඩියේ මමයි.

● දෙමළ මිනිසුන්ට ඇති ප්‍රශ්නය ගැන උදාහරණයක් !

දවසක් දෙමල ළමයෙක් ඔහුට සිංහලෙන් ලියා තිබූ ලිපියක් තේරුම් කරගන්නා කෙනෙක් දවස් 2-3ක් හොයලා බැරිම තැන මාව හොයාගෙන ආවා. රෑ 8ට පමණ ඇති. රැකියාවක් සදහා සම්මුඛ පරීක්ෂණයට කැදවීමේ ලිපියක්. ඒක පහුවදා උදේ 8.30ට කොළඹදී. මේක දැනගත්ත දෙමල තරුණයා විලාප දෙන්න ගත්තා. අවසාන කෝච්චිය ඒ දවස් වල තිබුනේ සවස 6.30ට. ඒක පිටත් වෙලා ගොහින් පැයකටත් වැඩියි. දහස් ගණනක් දීලා වාහනයක් අරගෙන කොළඹ යන්න වත්කමක් මේ අයට නෑ. ඉගෙන ගෙන රැකියාවක් කරලා දුප්පත්කමින් ගොඩ ඇවිත් දෙමාපියන්ට - සහෝදර සහෝදරියන්ට සැලකීම යනාදි සියලු අනාගත බලාපොරොත්තු සුන් උනා. “ භාෂාව පිලිබද ප්‍රශ්නය නිසා “
( ඒ ලියුම අනිත් පැත්තේ දෙමලෙනුත් ටයිප් කර එවා තිබුනා නම් මොකක්ද ඒකෙ වරද ? ?

- ● - උතුරේ අධ්‍යාපනය ආභරණයක් නොව ආයෝජනයකි. දකුණෙ අධ්‍යාපනය අතහැරැනද කරන්න දෙයක් තිබිය හැකිය. උතුරේ එසේ නොවේ. අධ්‍යාපනය ගිලිහුනොත් ඔවුන් විශාල ආගාධයකට වැටේ. කෘෂිකර්මාන්තය වුවද කල යුත්තේ ඉතා දුක් විඳ මහන්සි වී ජලය ලබාගෙන කල යුතුය. ඒ නිසා ඔවුන් අධ්‍යාපනයට වියදම් කරන්නේ ආයෝජන මානසිකත්වයෙනි. එනම් එය කෙසේ හෝ නැවත ලැබිය යුතුය යන සිතිවිල්ලෙනි.
- එනිසා ඔවුන්ට ජාතිකත්වය මත උසස් අධ්‍යාපන වරම් නොලැබී යාම ඔවුන්ව දැඩි ජාතිවාදී මානසිකත්වයකට ඇද දමයි !

පුණ්‍යානුමෝදනීය ස්තූතිය Yatalamate Kusalananda හිමියන්ට

Saturday, March 2, 2019

නිවනට මග සදන ස්ථූප - පූජ්‍ය කකුල්පනේ සුදස්සී ස්වාමීන්වහන්සේ

 
                                                        

“ බුදුන්වහන්සේ කාගෙවත් වන්දනාවක් අල්ප මාත්‍රයකින්වත් බලාපොරොත්තු උනේ නෑ. නමුත් මනුෂ්‍යයන් ප්‍රතිපත්තියකට යොමු කිරීමේ මගක් වශයෙන් බුදු ගුණ සිහිකර වැඳුම් පිදුම් කරන්න අනුදැන වදාලා.
අකුසලයෙන් බැහැර වෙලා, කුසල් දියුණු කිරීමේ වැඩපිළිවෙල = ප්‍රතිපත්තිය
- නුවණ තියෙන අයට පිලියමක් නැතත් බුදු ගුණ සිහි කරන්න පුලුවන්. ජීවමානව නොහිටියත්.
නමුත් හැමෝගෙම නුවණ එක පමණට වැඩිලා නෑ. මිනිස් සිතේ දුබල තැන් අදුනන නිසා, බුදුන්වහන්සේ මිනිසුන්ව ප්‍රතිපත්ති මාර්ගයට යොමුවන වැඩ පිලිවෙලක් දේශනා කලා. තමන්ගෙ ශක්ති ප්‍රමාණයෙන් බුදුහිමියන්ගෙ ගුණ සිහි කරන්න, හිතන්න, කල්පනා කරන්න, වදින්න, පුදන්න දේශනා කලේ ඒ නිසයි. වදිනවා පුදනවා ගරු කරනවා කියන මේ වචන ඔක්කෝම කියන්නේ, “ ගුණයක් පිලිබදව මනසින් ඇගයීම“. හරියාකරාව මනසින් අගයන්නට පුලුවන් නම් තමන් තුලත් ටිකෙන් ටික එබදු ගුණ වැඩෙනවා. ඒකයි හැබෑ වන්දනාව !!!

● බුදු පිළිමයක් ඉදිරියට ගිහින් බොහේ වේලාවක් වැන්දා කියල නමස්කාර වෙන්නේ නෑ !
බුදු හිමියන්ට නමස්කාර වේවා කියල 100 - 1000 වර කිව්වත්, එය වචන ටිකක් පමණක් වෙනවා, මනසින් ගුණ සිහි කරගෙන සැබෑ ගරුත්වයක් ඇති නොවෙනවා නම්. කායික ඉරියව්වකින් හෝ වචනයෙන් යමක් ප්‍රකාශ නොකලත්, මනසින් ගුණය සිහි කරද්දි, ගුණයට නැමුණු, ගුණය වෙත ගරු කරන ස්වභාවයක් යම් සන්තානයක් තුල පහල වෙනවා නම්, ඒකට කියනවා නමස්කාර/ වන්දනා කිරීමයි කියල.

● මල් - පහන් - සුවද දුම් -පැන් පූජා කරන්නේ ඒ ගුණයට අපේ මනස නැඹුරු කරගන්නයි. කාලයක් තිස්සේ ගුණයට ගරු කරන කොට, අපේ මනස තුලත් ඒ ගුණවත් භාවය ඇති වෙන්න එය හේතු වෙනව.

● පෘතග්ජන ස්වභාවය තමයි අනුන්ගේ දෝෂ දැකීම - 1000ක් හොද අය අතර 1 නරක කෙනෙක් හිටියොත් පෙළඹෙන්නෙ දකින්නේ ඒකයි. ඒක හිතුවාම මනස තුල ද්වේෂය හටගන්නවා. කෝපය හටගන්නවා... කෙලෙසන්නේ කවුද ? අපේ හිතයි.
අපි ගුණවතෙකුගේ ගුණ සිතන්ට, අගයන්ට පුරුදු උනාම ඒ ගුණ අප තුලත් මනසේ වැඩෙනවා..

● ප්‍රතිපත්තියට යන්න, අකුසලය මැඩ පවත්වා කුසලය වඩන්න ඕන. ගුණය වඩන්න නම්, මුලින් ගුණය අගය කරන්න ඕන. අගය කරන්න නම්, ගුණයට ගරු කරන්න ඕන. නමස්කාර කරන්න ඕන. ප්‍රඥාවෙන් නොවැඩුනු අයට ඒ සදහා යම් ආමිස පිලිවෙතක් අනුගමනය කිරීම පහසුවක් වෙනවා. ඒනිසයි බුදු හිමි දෙසූවේ පිරිණිවනින් පසුව ගුණ සිහි කරලා ධාතු චෛත්‍ය පුදන්ට කියල.